Un câine-robot cu AI a fost învățat să joace badminton împotriva oamenilor. Cum s-a descurcat?

|Andreea Nicole |
Un câine-robot cu AI a fost învățat să joace badminton împotriva oamenilor. sursa foto Robotic Systems Lab

Un câine-robot cu AI a fost învățat să joace badminton împotriva oamenilor. Cercetătorii au reușit o performanță spectaculoasă în lumea roboticii! Spre deosebire de patrupezii-robot care sunt creați pentru a ține companie oamenilor, aceștia vor avea un scop mai bun: vor putea ajuta, în viitor, la operațiuni dificile.

Au antrenat un robot patruped controlat de inteligență artificială (AI) să joace badminton împotriva oamenilor, iar rezultatele sunt uimitoare.

Robotul, numit ANYmal, a fost capabil să susțină schimburi de până la 10 lovituri cu un adversar uman.

Ce este robotul ANYmal

Robotul ANYmal este o mașină patrupedă, asemănătoare unui câine, care cântărește aproximativ 50 de kilograme și are 0,5 metri înălțime. Datorită celor patru picioare, se poate deplasa ușor pe terenuri dificile, urcând sau coborând obstacole.

Anterior, cercetătorii i-au atașat brațe mecanice, învățându-l să deschidă uși sau să aducă obiecte, dar controlul coordonat între mișcare și percepția vizuală în medii dinamice era încă o provocare majoră.

„Sporturile sunt o aplicație excelentă pentru acest tip de cercetare, deoarece putem crește treptat dificultatea și competitivitatea,” a explicat Yuntao Ma, cercetător în robotică la ETH Zürich și cofondator al startup-ului Light Robotics.

Cum a învățat robotul să joace badminton


Echipa de cercetători i-a atașat lui ANYmal un braț robotic cu o rachetă de badminton înclinată la 45 de grade. Astfel, robotul a ajuns la o înălțime totală de 1,6 metri și a avut 18 articulații: câte trei pentru fiecare picior și șase pentru braț.

Pe partea frontală, a fost montată o cameră stereo cu două lentile, care îi permitea să vadă fluturașul (mingea de badminton) și să calculeze traiectoria în timp real.

Apoi, ANYmal a fost antrenat printr-un proces numit „învățare prin întărire” (reinforcement learning) — o metodă prin care robotul învață prin încercare și eroare. A fost creat un mediu virtual de antrenament, unde robotul simula meciuri de badminton, încercând să lovească fluturașul în mod eficient.

După 50 de milioane de simulări, AI-ul a învățat să coordoneze cele 18 articulații pentru a se deplasa rapid și a returna fluturașul peste plasă.

Performanțe în lumea reală

După simulările digitale, algoritmul de control a fost transferat în robotul real. ANYmal a fost pus să se antreneze cu mingii reale, colorate în portocaliu, lansate de o mașină automată.

Rezultatele au fost impresionante:

  • Robotul putea returna obiectul cu o viteză de 12 metri pe secundă, adică aproximativ jumătate din viteza unui jucător uman amator;
  • Își ajusta mișcările în funcție de distanță și timp — când mingea era aproape, lovea cu brațul; când era la 2 metri, alerga rapid pe toate cele patru picioare;
  • La peste 2 metri, galopa și sărea, extinzându-și raza de acțiune cu 1 metru;

După fiecare lovitură, revenea singur în centrul terenului, imitând comportamentul instinctiv al jucătorilor umani.

„Controlul mișcării și al privirii asupra navetei nu este deloc simplu,” a spus Ma. „Dacă robotul privește prea mult fluturașul, se mișcă mai lent; dacă nu îl urmărește, nu știe unde să meargă. Este un echilibru care necesită inteligență.”

Ce urmează pentru ANYmal și aplicațiile AI

După 50 de milioane de simulări, AI-ul a învățat să coordoneze cele 18 articulații pentru a se deplasa rapid și a returna fluturașul peste plasă. sursa foto pexels.com
După 50 de milioane de simulări, AI-ul a învățat să coordoneze cele 18 articulații pentru a se deplasa rapid și a returna fluturașul peste plasă. sursa foto pexels.com

Deși robotul nu a fost încă capabil să anticipeze mișcările adversarului — un element esențial al jocului uman — cercetătorii plănuiesc să îi adauge o articulație la gât pentru a-și extinde câmpul vizual și o funcție de recunoaștere a poziției umane.

Potrivit echipei, această cercetare are aplicații dincolo de sport. Tehnologia ar putea fi folosită în:

  • Operațiuni de salvare, pentru a naviga printre dărâmături și a identifica victime;
  • Lucrări de întreținere industrială;
  • Explorare spațială, unde roboții trebuie să reacționeze rapid în condiții imprevizibile.

Câinii-roboți vor fi mai mult decât un companion

Experimentul cu ANYmal arată că roboții cu AI pot învăța mișcări complexe, coordonate și adaptive, similare celor umane. Badmintonul a devenit doar un pretext pentru o demonstrație spectaculoasă a viitorului roboticii: mașini care pot gândi, învăța și acționa independent în medii dinamice.

„Ceea ce am reușit demonstrează că patrupedele robotice pot participa la scenarii sportive complexe și dinamice,” au scris cercetătorii în revista Science Robotics, unde studiul a fost publicat în 2025.

Citește și: Robotul crab „Wavy Dave” provoacă adevărații crabi la duel și pierde încleștarea în luptă!

Distribuie articolul pe:

Cauți sau oferi servicii pentru animale? Aici găsești anunțuri dedicate adopțiilor, vânzării și cumpărării de animale, accesorii, hrană și servicii veterinare. Fie că ești în căutarea unui nou prieten blănos sau ai produse și servicii de oferit pentru iubitorii de animale, această secțiune este locul perfect pentru tine!