O singură specie de dinozauri a evoluat spre păsările de astăzi

Păsările de astăzi sunt dinozaurii de acum 230 de milioane de ani, aceştia evoluând în păsări printr-un proces de miniaturizare.

Acum 245 de milioane de ani, dinozaurii dominau planeta, aceştia dispărând odată cu impactul unui asteroid asupra pământului. Cu toate acestea, nu toţi dinozaurii au dispărut de pe faţa pământului, ci unii s-au adaptat. Dar care sunt aceştia?

Cercetătorii au descoperit că  o ramură particulară a dinozaurilor din subordinul Theropoda, carnivore bipede de dimensiuni uriaşe care includ şi prădători gigantici precum Tyrannosaurus Rex, a evoluat pe parcursul a 50 de milioane de ani, printr-un proces de miniaturizare, devenind păsările din zilele noastre.

“Păsările sunt singurii dinozauri care mai trăiesc şi acestea au evoluat într-o singură şi continuă fază de miniaturizare de la dinozauri încoace”, a explicat Michael Lee, profesor de ştiinţe ale mediului la Universitatea din Adelaide (Australia), principalul autor studiului.

Cercetarea a avut sub observaţie 1.500 de caracteristici anatomice ale dinozaurilor, reconstruind arborele lor genealogic. Oamenii de ştiinţă au folosit modele matematice sofisticate pentru a urmări evoluţia adaptărilor şi a schimbării dimensiunilor acestor animale de-a lungul timpului, studiind toate ramurile de dinozauri.

“Nicio altă ramură dinozauri nu a cunoscut o miniaturizare pe o perioadă atât de lungă”, a declarat Lee pentru Live Science. Studiul arată că ramura dinozaurilor teropozi, care a evoluat în timp spre păsări, a fost singura care a continuat să-şi reducă mărimea şi să se adapteze, ceea ce le-a permis să supravieţuiască.

'Precursorii păsărilor de astăzi, fiind mai mici şi mai uşori în regatul giganţilor, dar având şi o evoluţie rapidă a adaptărilor anatomice, au dobândit noi oportunităţi de mediu, cum ar fi capacitatea de a se refugia în copaci, de a plana şi de a zbura. Această capacitate de adaptare i-a ajutat să supravieţuiască impactului cu meteoritul responsabil pentru sfârşitul lor de acum 65 milioane ani', au adăugat cercetătorii

'Aceşti strămoşii ai păsărilor au dezvoltat noi adaptări anatomice, cum ar fi penele, aripile şi crestele, de patru ori mai repede decât alţi dinozauri', spune Darren Naish, paleontolog la Universitatea din Southampton (Marea Britanie), co-autor al studiului.

Sursa: Live Science